Професионална оријентација
Ради бољег разумевања поједних корака у петофазном моделу, ево прегледа из угла ученика/це, пре доношења одлуке о школи и занимању:
1. Упознајем самог себе:
Шта ме занима?
Које су моје добре стране, способности и таленти?
Ко сам ја уопште?
Моја интересовања у школи, моја интересовања у слободно време, мој систем вредности.
2. Информишем се, претражујем и обрађујем:
Какве понуде информација постоје?
Како да дођем до тих информација?
Како да правим селекцију у тој разноврсној понуди?
Које информације су значајне за мене и како да их користим за оријентацију?
3. Познајем могућности школовања и путеве каријере који доводе до остварења у жељеном занимању:
Бавим се понудама информација које су важне за мој избор школе, образовања и занимања.
Упоређујем своја интересовања, добре стране, таленте са захтевима школа у које желим да се упишем / жељених занимања, и са одраслима (родитељима, наставницима) разговарам о очекивањима које имам од одређених школа и занимања.
4. Истражујем и испробавам жељене школе (могућности школовања) и занимања:
Добро припремами накнадно обрађујем распитивања у школи и предузећу, претражујем и на интернету,документујем резултате рада који су за мене важни у виду записа у портфолију и сада знам како другачије да сагледавам могућности после реалних сусрета у предузећу.
5. Проверавам и одлучујем:
Сад боље познајем себе.
Знам које су могућности школовања и какви су захтеви за поједина занимања, и знам и сам како да се информишем.
Све ми то даје више сигурности за доношење одлуке. Искористићу прикупљене резултате рада као помоћ у оријентацији.
Реални сусрети дају могућност да млада особа стекне нова сазнања и закључке, тестира и процени пут школовања и жељено занимање у реалности, да искористи понуду упознавања саветодавне установе која нуди помоћ за планирање школског/стручног образовања.