Школа по мери детета

 

Архиве

Како се приближава почетак уписа будућих првака, тако расте забринутост многих родитеља да ли је дете спремно за школу, како ће снаћи, хоће ли наћи пријатеље, да ли ће моћи да одговори захтевима школе.

upis-prvakaЕво неких информација које ће вам, помоћи да благовремено обавите активности око уписа у први разред, али и да на најбољи начин своје дете припремите за полазак у школу.

У први разред школске 2013/14. године уписују се сва деца која до почетка школске године имају најмање шест и по, а највише седам и по година. (деца рођена од 1.3.2006. до 1.3. 2007. године.)

Наравно, у први разред се могу уписати и деца старија од седам и по година која због болести или других оправданих разлога нису раније уписана у школу.

Евидентирање деце за први разред основне школе реализује се током априла, а тестирање ће се обавити током априла, маја и јуна 2013. 

 Потребна документа:

  •  Извод из матичне књиге рођених (за дете)
  •  Уверење о завршеном припремном предшколском програму (доставља се накнадно, након издавања од стране ПУ)
  •  Пријава места становања- пребивалиште ( за једног родитеља)
  •  Уверење о здравственом прегледу детета ( из Дечијег диспанзера)

Место становања не условљава у коју школу уписујете дете. Дакле можете уписати дете у коју год школу желите, без обзира на место становања.

Након предаје докумената заказује се тестирање код психолога  школе који процењује зрелост детета за полазак у школу. Тест зрелости за школу који се примењује приликом тестирања будућих првака није никакав тест интелигенције или  знања. Тест је једноставан за примену, није заморан за дете и процењује тренутни ниво зрелости (не захтева познавање слова читање и писање, као ни рачунање.)

Саветујемо да не учите своје дете да чита и пише и то из неколико разлога:

  • може да се деси да га томе учите на другачији начин него што ће то чинити његова будућа учитељица, па ће оно морати прво да се одвикава од вашег начина да би прихватило њен;
  • ако дете не показује интересовање, а ви инсистирате да савлада читање и писање, можете изазвати отпор према школи и школским обавезама;
  • умеће читања и писања нису показатељи дететове зрелости за полазак у школу.

Показатељи  дететове зрелости ( физичке, психичке, емотивне ), између осталог, су:

  •  дете зна правилно да користи све гласове
  •  у току је замена млечних зуба
  •  дете има развијену фину моторику ( уме да користи маказе, да се игра кликерима, дугмићима…)
  •  црта фигуру човека са свим елементима ( глава, тело, руке, ноге и детаљи-очи, нос, уста, уши, коса)
  •  успева да одржи пажњу 20 минута на истој активности
  •  уме да поднесе пораз ( не плаче кад изгуби у игри )
  •  има добру оријентацију у простору
  •  препознаје облике, боје, величине
  •  вешто је у слагању слагалица и коцкица
  •  воли да слуша приче и уме да их преприча
  •  може да буде одвојено од родитеља више сати или дана
  •  уме самостално да везује пертле и да се закопчава

Што се тиче самог  доласка на тестирање, потрудите се да дете буде што опуштеније. Покажите поверење, реците му да није ништа страшно ако не зна одговор на неко питање, да је то само разговор и да одговара онако како мисли да треба. И, наравно, немојте га преслишавати на путу од куће до школе и тиме додатно изазивати узнемиреност и страх код свог детета.

Током наредног периода  разговарајте са дететом о школи као о нечем лепом што га очекује. Немојте га плашити и претити му ( „Видећеш ти кад кренеш у школу“, „ Кад кренеш у школу нема више играња“..). Немојте инсистирати на томе да ће морати много да учи, да ће бити кажњавано ако не буде послушно… Ризикујете да код детета створите отпор и пре него што крене у школу. Наравно, нема потребе ни да улепшавате причу. Прикажите школу реално, с тим да у овом периоду, ипак, кренете од позитивних страна (дружење, упознавање нових другара,  добра учитељица која ће их научити многим лепим стварима…)

Оно што је важно јесте да у  периоду до поласка у школу радите са дететом на осамостаљивању. Помозите му да, ако још није научило, научи да самостално користи тоалет, да се само свлачи и облачи, да везује пертле, користи прибор за јело…
Обезбедите му кутак за учење, било у засебној соби или заједничкој просторији где ће, када крене у школу, имати потребан мир за учење и писање домаћих задатака.
Играјте се са својим дететом. Играјте се друштвених игара јер нам оне, између осталог, служе да учимо, али  и поштујемо правила. Заједно цртајте, играјте се бојама, сецкајте, лепите, читајте му приче. Све ове активности стварају добре предуслове за савладавање читања и писања.
Учите га правилима понашања у саобраћају. С обзиром да се дечје понашање, у највећој мери, изграђује тако што деца уче по моделу, односно посматрајући шта раде, пре свега, родитељи, јако је важно да се у заједничкој шетњи управо ви строго придржавате правила понашања у саобраћају.
Научите своје дете да посматра, упоређује, процењује. Хвалите га за сваки уочен напредак. Немојте критиковати неуспехе, већ будите подршка да се они превазиђу. Истичите различитост међу децом као нешто позитивно што само може да их обогати и да свако дете може у нечему да буде успешно.
Важно је да  дете зна да ваша љубав и пажња неће бити условљени његовим успехом у школи. Ваш најважнији задатак у наредном периоду јесте да вашем будућем ђаку прваку пружите што више љубави, разумевања, стрпљења и заједничког дружења.
До сусрета у школи !

Прочитајте текст >> Тестирање будућих првака <<

Print Friendly, PDF & Email