Школа по мери детета

 

Архиве

Пред тобом је важан корак који ће утицати на твоју будућност, ако не на читав живот, онда барем на наредних неколико година.
Иако у данашње време први избор занимања и није више „избор за читав живот“, то је ипак значајан корак који битно утиче на будућност и може да трасира пут за будуће одлуке у вези са твојим образовањем или каријером.

Грешке у избору могуће је исправити, али тако можеш да изгубиш доста времена, пре него што се вратиш на прави колосек.
Сада си на узрасту када учиш најбрже и са најмање напора.
Најбоље је да сада утврдиш који је пут добар за тебе и да што боље искористиш своје склоности и способности.
Раду посвећујемо много времена, 35 или 40 година живота, 5 или 6 дана недељно, 8 сати дневно. Можда те то сада помало и плаши, па одлажеш размишљање о избору професије.
Помисли на то да рад може бити и извор задовољства.
Дошао је прави тренутак да почнеш да размишљаш о избору занимања.
Време које сада уложиш у процену својих интересовања, способности и других личних особина може да ти уштеди много времена и да ти омогући много више задовољства од учења и рада у времену које ће тек доћи.

Склоности и интересовања

Сигурно желиш да ти посао који ћеш једног дана обављати причињава задовољство или барем да те не чини незадовољним.
Један од важних предуслова за то јесте да радиш посао за који показујеш одређена интересовања и склоности.
Склоности и интересовања људи се веома разликују.
Некога више интересује рад са машинама и техником, некога рад на отвореном простору, некога стални контакти са људима; неко воли да ради самостално са бројкама и папирима…
Први корак који треба да предузмеш је да себе боље упознаш, да препознаш своја интересовања и склоности.
Вероватно и ти имаш одређене жеље где, с ким и чиме би волео или волела да радиш. Можда имаш и неки хоби?
Размисли и напиши на листу папира шта све волиш да радиш и шта ти причињава задовољство.
Узми у обзир, како омиљене садржаје у школи, тако и оно што највише волиш да радиш у слободно време (на пример: писање, читање, рачунање, сликање, певање, брига о животињама, мануелни рад итд.).

Способности

Као што се разликују по интересовањима, људи се веома разликују и по способностима.
Неко се одлично сналази са бројевима, неко се јасно и прецизно изражава, неко има смисла за технику…
Различите способности значајне су за обављање различитих послова.
Ни за кога се не може рећи да је способан за све!
Ипак, свако од нас је способан за већи број занимања.

Aли како знати за шта смо то способни?
Како да сагледамо своје способности и да их доведемо у везу са занимањима?

За почетак, размисли о себи.
Кад је у питању школа, вероватно можеш да закључиш да ти неки предмети иду боље него други, знаш да је у нечему било добрих резултата, а да је у нечему другом било тешкоћа.
Размотри и активности којима се бавиш ван школе, своје слободно време.
Присети се свега што радиш брзо, лако и тачно.
Размисли о својим способностима.
Свима који те добро познају можеш да поставиш питања:
Шта ми добро иде? Где постижем најбоље резултате?
Које су моје „слабије“ стране?
Свако има „јаке“ и „слабе“ стране. Кад спознаш своје, то је већ други корак на путу до правог избора.
У избор средње школе треба укључити и могућност запослења, односно добро се распитати за која занимања нас припремају одређене школе.
Не треба зауздавати своје идеале, али треба уважити и ситуацију на тржишту рада.

Најчешће грешке које правимо при избору средње школе:

  • Утицај родитеља и занимања којима се они баве
  • Избор школе за коју ученици процењују да је лака
  • Уписивање одређене школе због близине
  • Утицај другова који су изабрали школу
  • Избор популарне школе

Сваки почетак је тежак.
Због тога пред крај једне етапе живота треба добро размислити и одлучити којим је путем најбоље поћи. Права одлука уме и најтежи пут да учини лакшим.
На теби је ИЗБОР!

Print Friendly, PDF & Email